6 sierpnia 2025 roku (w środę) w swoim pierwszym orędziu Prezydent Karol Nawrocki w czasie Zgromadzenia Narodowego w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej poruszył wątek ewentualnej zmiany Konstytucji, w tym uchwalenie nowej. Czy jest to w ogóle możliwe
Zgodnie z art. 235 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 roku projekt ustawy o zmianie Konstytucji może przedłożyć (jedno w listy):
co najmniej 1/5 ustawowej liczby posłów (minimum 92 posłów),
cały Senat Rzeczypospolitej Polskiej (100 senatorów),
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej samodzielnie.
Ust. 3: Pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie Konstytucji może odbyć się nie wcześniej niż trzydziestego dnia od dnia przedłożenia Sejmowi projektu ustawy.
Ust. 4: Ustawę o zmianie Konstytucji uchwala Sejm większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz Senat bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
Ust. 5: Uchwalenie przez Sejm ustawy zmieniającej przepisy rozdziałów I, II lub XII Konstytucji, czyli rozdziały „Rzeczpospolita”, „Wolności, prawa i obowiązki człowieka i obywatela”, „ Zmiana Konstytucji” może odbyć się nie wcześniej niż sześćdziesiątego dnia po pierwszym czytaniu projektu tej ustawy.
Ust. 6: Jeżeli ustawa o zmianie Konstytucji dotyczy przepisów rozdziału I, II lub XII, podmioty określone w ust. 1 mogą zażądać, w terminie 45 dni od dnia uchwalenia ustawy przez Senat, przeprowadzenia referendum zatwierdzającego. Z wnioskiem w tej sprawie podmioty te zwracają się do Marszałka Sejmu, który zarządza niezwłocznie przeprowadzenie referendum w ciągu 60 dni od dnia złożenia wniosku. Zmiana Konstytucji zostaje przyjęta, jeżeli za tą zmianą opowiedziała się większość głosujących.
Ust. 7: Po zakończeniu postępowania określonego w ust. 4 i 6 Marszałek Sejmu przedstawia Prezydentowi Rzeczypospolitej uchwaloną ustawę do podpisu. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawę w ciągu 21 dni od dnia przedstawienia i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
Prawo konstytucyjne przewiduje zatem możliwość zmiany ustawy zasadniczej.
Obecna Konstytucja może być nieaktualna w świetle sytuacji krajowej i międzynarodowej. Warto zastanowić się nad wzmocnieniem urzędu Prezydenta RP, kwestii rozdziału urzędu Prokuratora Generalnego i Ministra Sprawiedliwości, wpisaniem do ustawy zasadniczej rozdziału dotyczącego Prokuratury RP, w tym powrotu do jej ustrojowego powiązania z Sądami, jak miało to miejsce do 1950 roku. Jest to tak zwany model francuski, gdzie mieliśmy urząd na przykład „Prokuratora Sądu Okręgowego”.
Jakie propozycje przedstawi nowy Prezydent RP
Czas pokaże
Autor tekstu: mec. Sławomir Korbela.
ℹ️ Jeśli uważasz, że to co robimy ma sens, to możesz wspierać codzienne działania Fundacja Twoje VETO na kilka sposobów – szczegóły w menu WSPARCIE.