Projekt ustawy z druku 1480 przewiduje, że do dnia 31 sierpnia 2027 roku, w uzasadnionych przypadkach, w przedszkolach – zarówno publicznych, jak i niepublicznych – będzie można zatrudniać osoby nieposiadające kwalifikacji nauczycielskich, jeśli ich przygotowanie zostanie uznane przez dyrektora placówki za odpowiednie. Zgoda na takie zatrudnienie musi zostać wcześniej wydana przez kuratora oświaty.
Proces legislacyjny:
➡ 8 lipca 2025 roku wpłynął do Sejmu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo oświatowe – (druk 1480).
➡ 21 lipca 2025 roku odbyło się pierwsze czytanie projektu w Komisji do Spraw Deregulacji oraz w Komisji Edukacji i Nauki. Komisje pozytywnie zaopiniowały projekt i zarekomendowały jego przyjęcie przez Sejm.
✅ Zalety projektu:
- Rozwiązanie problemu kadrowego – w wielu gminach brakuje nauczycieli wychowania przedszkolnego. Umożliwienie zatrudniania osób bez formalnego wykształcenia pedagogicznego może ułatwić funkcjonowanie placówek, szczególnie na terenach wiejskich.
- Elastyczność – pozwala zatrudniać specjalistów z różnych dziedzin (np. muzyków, plastyków, logopedów), którzy mogą prowadzić zajęcia rozwijające dzieci.
- Szybka reakcja na braki kadrowe – dzięki decyzji dyrektora i kuratora można tymczasowo zapewnić opiekę i zajęcia dzieciom.
🚨 Wady i wątpliwości:
- Brak jasnych kryteriów kwalifikacji – projekt pozostawia szeroką interpretację pojęcia „przygotowania odpowiedniego do prowadzenia danych zajęć”. To może prowadzić do sytuacji, w której osoby bez odpowiedniego przygotowania pedagogicznego będą pracowały z dziećmi.
- Dlaczego tylko przedszkola? – skoro braki kadrowe występują również w szkołach, dlaczego przepis nie dotyczy edukacji na wyższych etapach?
- Dlaczego rozwiązanie przejściowe? – projekt obowiązuje tylko do końca sierpnia 2027 roku. Czy to oznacza, że władze przewidują, że problem sam się rozwiąże?
- Ryzyko ideologizacji – brak jasno określonych wymagań co do osób zatrudnianych może otworzyć przedszkola na różnego rodzaju aktywistów, w tym przedstawicieli środowisk LGBT lub grup propagujących kontrowersyjne treści, co budzi poważne obawy wielu rodziców.
🆘 Kluczowe pytania:
➡ Dlaczego ustawodawca zdecydował się wprowadzić takie zmiany tylko w przedszkolach, a nie np. w szkołach podstawowych?
➡ Czy to rozwiązanie rzeczywiście ma charakter tymczasowy, czy jest testem przed wprowadzeniem podobnych rozwiązań na stałe?
➡ W jaki sposób będzie sprawdzane przygotowanie osób dopuszczonych do pracy z dziećmi?
➡ Czy projekt nie stanowi furtki dla ideologizacji edukacji najmłodszych i wprowadzania do przedszkoli aktywistów o niejasnych intencjach?
📣 Ten projekt może być reakcją na realny problem braku kadry, ale przy braku precyzyjnych przepisów i mechanizmów kontrolnych rodzi on poważne obawy co do bezpieczeństwa i jakości wychowania najmłodszych dzieci.
✍️ Autorka tekstu: Aleksandra Ślozowska.
ℹ️ Jeśli uważasz, że to co robimy ma sens, to możesz wspierać codzienne działania Fundacja Twoje VETO na kilka sposobów – szczegóły w menu WSPARCIE.